Modern világunkban – talán Marie Kondo és a minimalizmus népszerűsége miatt– a rendszerezettség rendkívül kívánatos életmódnak tűnik. Ám ennek gondolata gyakran újabb teendőnek tűnhet; egy újabb feladat, amelyet hozzá kell adni az egyre bővülő tennivaló listához.

Valószínűleg arra gondolsz: „Kinek van arra ideje, hogy végignézzen minden felhalmozott tárgyat és megpróbálja kitalálni, vajon örömet okoz-e?”

Mégis 920 000 000 Google-keresési eredmény található a “getting organized” keresőszóra és a magyar megfelelőjére is nagyjából 2 090 000!!! Mind tudjuk, hogy a szervezettség valószínűleg javítana az életminőségünkön és mégis sokunkat elrettent a változáshoz szükséges idő gondolata– különösen, ha nem érezzük magunkat szervezett embernek.

Nincs értelme tagadni, a rendszerezés időbe telik, de a környezetünk milyensége nagyban meghatározza az életünket.

 

Mi a PlanAll csapatával a tudatos, tervezett és rendezett élethez szeretnénk hozzásegíteni minél több embert, ezért segítségül hívtuk Nagykövetünket, Viszkok Fruzsit. Hiszen kitől mástól kérnénk tanácsot, mint a Tedd rendbe az életed című könyv írójától.  A Ti kérdéseiteket tettük fel neki és Ő, mint mindig remek ötleteket, tippeket adott.

Felgyorsult világunkban (a munka, a kapcsolatok/család menedzselése mellett) mit javasolsz mikor és hogyan szakítsunk időt az otthonunk rendszerezésére, tisztán tartására?

 

Itt is van az első fontos különbség, amit én másképp csinálok. Én azt tartom, hogy az otthonunk rendszerezésére, tisztán tartására nem külön kellene időt elkülöníteni, hanem abszolút a mindennapjaink részévé kell válnia. Jöjjön automatikusan, hogy minden visszakerül a saját helyére és hogy eltakarítunk magunk után. Ha ezt sikerül rutinná alakítanunk, nem érezzük többé nyűgnek a rendszerezést, hiszen automatikus tevékenység lesz, amit gyorsan el tudunk végezni.

 

Vannak e olyan ökölszabályok, amiket érdemes betartanunk?

 

Mindennek legyen meg a saját helye! Ez az első számú szabályom, ami egyértelműnek tűnhet, de a legtöbben mégsem követik. Ha ezt szem előtt tartjuk, nem lesznek kallódó tárgyak az otthonukban, nem lesznek olyan sarkok/fotelek/asztal felületek, amik csak gyűjtik a kupit. Ez nem csak a rend megtartásánál jön jól, hanem vásárlás előtt is hasznos kérdés, amit feltehetünk magunknak. Ha nem tudjuk előre megmondani, hogy hol lesz valaminek a helye, valószínűleg nincs is szükségünk rá, így elkerülhetjük a felesleges vásárlást, ami a holmink felhalmozódásához vezethet.

 

Időzíted a takarításokat vagy spontán állsz neki?

 

Az állandó rendtartás mellett heti takarítást tartok, többnyire szombat délelőttönként. Mivel folyamatosan figyelek a környezetemre, a heti takarítás nem veszi el sok időmet. Azzal, hogy nagyjából fix időpontban végzem, a rutinom része, és nem feledkezem meg róla.

 

Nálad mi szerepel a napi, heti, havi és szezonális teendő listádon? (takarítás/rendszerezés kapcsán)

 

Napi teendők kapcsán nálam a már fent említett” mindig pakoljunk el magunk után” a legfontosabb (ebbe beletartozik az ágyazás, mosogatás, felület tisztítás stb.) Hetente porszívózok, felmosok, portalanítok, lecserélem az ágyneműket stb. A havi vagy inkább szezonális listámba tartozik a nehezebben elérhető felületetek takarítása, ablakpucolás, ruhatár átválogatása, konyhai hozzávalók szortírozása.

 

Neked miből áll egy tavaszi nagytakarítás?

 

Az előbb említett szezonális tevékenységek kerülnek ilyenkor előtérbe, kiegészítve azzal, hogy az erkélyekre ilyenkor nagyobb hangsúlyt fektetek, valamint szeretem tavaszi lakásdekorálással zárni a folyamat.

 

Mennyi időbe telt egy ilyen csodálatos könyv megírása? Mik voltak a fázisai? Előre megtervezted mikor foglalkozol vele?

 

A téma már nagyon régóta érdekel, sok videómban érintettem. Az ezekre kapott visszajelzések motiváltak arra, hogy érdemes lenne az általam követett irányelveket összefoglalni, mert sokan rácsodálkoztak azokra a tevékenységekre, módszerekre, amiket én alapvetően tartottam. Elkezdtem rendszerbe foglalni ezeket, majd minél részletesebben kifejteni, hogy kézen tudjam fogni az olvasókat az életmódváltásban. Maga az írás 3-4 hónapot ölelt fel, de az ötletelés és a téma már évek óta a fejemben éltek.

Még több tippért és motivációért olvassátok el Fruzsi könyvét vagy nézzétek meg a Netflix legújabb rendszerezős, rendrakós sorozatát!

Kitartást kívánunk! 🙂