Életkerék - Így használd!

Az egyensúly megtalálása az életedben


Amikor a mindennapok túl zsúfoltak vagy éppen minden energiánkat egy fontos projektre összpontosítjuk, túlságosan könnyű kibillenni az egyensúlyból. Ezekben az időszakokban gyakran nem fordítunk kellő figyelmet életünk fontos területeire, ami hosszútávon frusztrációhoz és stresszhez vezethet.

Ilyenkor érdemes madártávlatból/külső szemlélőként megfigyelni életünket. 

Remek eszköz ehhez az Életkerék. A professzionális életvezetési tanácsadók is gyakran használják, hiszen megmutatja, mely életterületünkön szükséges változtatni, fejlődni, segít megfogalmazni, hogy hol akadtunk el.

Hatékonysága abban rejlik, hogy vizuális ábrázolást ad arról, ahol az életed jelenleg van, ahhoz képest, ahogyan azt ideális esetben szeretnéd. Azért “Életkeréknek” hívják, mert életed minden területe egy körön van leképezve, mint egy kerék küllője. A koncepciót eredetileg Paul J. Meyer, a Success Motivation® Institute, Inc. alapítója alkotta meg.

Hogyan használd az életkereket?

1. Az alap.

A PlanAll Systemben életünk 8 alapterületét ábrázoltuk:

  • Egészség
  • Lelkiség
  • Személyes fejlődés
  • Környezet
  • Család, barátok, párkapcsolat
  • Tanulmányok, munka, anyagiak
  • Kreativitás
  • Szórakozás, feltöltődés

Természetesen, ha egyedi életkereket rajzolsz, akkor készíthetsz egyéb szeleteket is vagy kihagyhatod azokat a fentiekből, ami számodra nem releváns.

2. Értékeld az életkerék minden egyes területét!

Az életed különböző területei különböző időpontokban eltérő szintű figyelmet igényelnek. Tehát a következő lépés az, hogy felmérd, mennyi figyelmet fordítasz jelenleg az egyes területekre.

Jelöld be minden egyes szeletnél, hogy mennyire vagy elégedett vele! A kör középpontja jelenti a nullát, a körvonal pedig a 10-est a skálán. Szánj egy kis időt arra, hogy átgondolod melyik terület milyen mértékben és arányban működik megfelelően, elégedett vagy-e, mely kevésbé sikeres, mi az, ami egyáltalán nem működik, hol van jelenleg legkevésbé a fókusz?

A mérlegeléshez számos segítő kérdést találsz a PlanAll éves terveződ elején. (Az önismeret 8 pontja résznél)

3. Kösd össze az egyes pontokat!

Most kösd össze a jeleket a kör mentén. Használhatsz különböző színeket az egyes életterülethez. Kiszínezheted vagy üresen hagyhatod és bele is írhatsz. Kiegyensúlyozottnak tűnik az életkereked?

4. Gondold végig, mik lennének az ideális szintek a számodra.

A kiegyensúlyozott élet nem azt jelenti, hogy minden életterületen 5-öt kapunk: egyes területek több odafigyelést és összpontosítást igényelnek, mint mások. Elkerülhetetlen dönteni, hova kerül az adott életszakaszban a fókusz és néha sajnos kompromisszumokat kell kötni, mivel egyikőnk ideje és energiája sem végtelen!

A kérdés tehát az, hogy az egyes életterületeken mi lenne számodra az ideális figyelemszint?

Írd fel az “ideális” pontszámokat az életkereked köré vagy jelöld más színnel az elérni kívánt szinteket.

5. Cselekedj!

Ha az előző pontokon túl vagy, akkor már vizuálisan láthatod jelenlegi és ideális egyensúlyodat. Hol vannak hiányosságok? Ezek azok a területek az életedben, amelyekre több figyelmet kell fordítanod.

Ne feledd, hogy a hiányosságok mindkét irányban előfordulhatnak. Szinte biztos, hogy vannak olyan területek, amelyek nem kapnak annyi figyelmet, mint amennyit szeretnél. Előfordulhatnak azonban olyan területek is, melyeknél több erőfeszítést teszel, mint azt ideálisnak véled. Ezek a területek elszívják az energiát és a lelkesedést, amit érdemes máshová irányítani.

 

Miután azonosítottad a figyelmet igénylő területeket, ideje megtervezni az egyensúly helyreállításához szükséges lépéseket. Kezdve az elhanyagolt területekkel, mit kell tenned, hogy visszanyerd az egyensúlyt? Azok a területek, amelyek jelenleg túl sok energiádat és idődet veszik el, mit tudsz abbahagyni vagy átrendezni vagy átruházni valaki másra? Kötelezd el magad úgy, hogy rögtön felírod őket a teendő listádra.

Hasznosnak találtad a cikket? Oszd meg barátaiddal!